Algemene Voorwaarden
Onze dienstverlening
De Fiche Dienstverlening bevat de algemene voorwaarden voor de dienstverlening die wij aanbieden nl. verzekeringsdistributie, Raad over Financiële Planning en Ander Financieel Advies. Deze voorwaarden worden geïnterpreteerd en beheerst conform het Belgisch recht. Alle geschillen tussen partijen omtrent overeenkomsten die aan deze algemene voorwaarden onderworpen zijn, behoren uitsluitend tot de bevoegdheid van de rechtbanken van de plaats waar de maatschappelijke zetel van Zakenkantoor Pascal Declercq gevestigd is.
Om de klantenrelatie op te starten, tekent de klant deze Dienstenfiche voor kennisname en voor akkoord.
Onze dienstverlening van verzekeringsdistributie omvat volgende activiteiten m.b.t. één of meerdere verzekeringsovereenkomsten: het verlenen van advies, het voorstellen of aanbieden van, het verrichten van ander voorbereidende werk tot het sluiten van, het sluiten zelf van, het beheer van of het begeleiden bij de uitvoering van de verzekeringsovereenkomst.
Onze dienstverlening van Raad over Financiële Planning (Vermogensadvies, Integraal Financieel Advies) bevat alle activiteiten die erop gericht zijn om het volledige vermogen van de klant te optimaliseren waarbij de volgende vier aspecten in principe aan bod komen: het burgerlijk recht, het fiscaal recht en de fiscaliteit, de sociale zekerheid en de bestaanszekerheid en de economisch en financiële context.
Voor de Raad over Financiële Planning geldt een wettelijke verplichting om voorafgaandelijke een afzonderlijke overeenkomst voor financiële planning op te maken waarin de klant kan bepalen welke aspecten hij van Raad over Financiële Planning wenst uit te sluiten en of de Raad over Financiële Planning al dan niet betrekking heeft op het ganse vermogen.
Andere Financiële Dienstverlening heeft dan betrekking op het verstrekken van financiële diensten die niet kwalificeren als verzekeringsdistributie of Raad over Financiële Planning.
Voor onze diensten van Verzekeringsdistributie ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming, die deel uitmaakt van de premie die u als klant betaalt. In het andere geval ontvangen wij voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling een vergoeding van u als klant. In voorkomend geval zal dit deel uitmaken van een afzonderlijke overeenkomst. Raadpleeg onze website www.zakenkantoordeclercq.be voor meer informatie.
Voor onze Raad over Financiële Planning en Andere Financiële Dienstverlening betaalt U een vergoeding aan ons. Wij kunnen deze dienstverlening verstrekken op basis van een uurtarief of tegen een vaste prijs. Deze vergoeding maakt deel uit van een afzonderlijke overeenkomst.
Voor onze Raad over Financiële Planning en voor de Andere Financiële Dienstverlening betaalt U een vergoeding aan ons. Wij kunnen deze dienstverlening verstrekken op basis van een uurtarief of tegen een vaste prijs. Deze vergoeding maakt deel uit van voormelde afzonderlijke overeenkomst en stemt overeen met uw investering in uw financiële gemoedsrust .
Gedragsregels
Voor verzekeringsdistributie is ons kantoor gehouden tot naleving van de gedragsregels uit de IDD-richtlijn (Insurance Distribution Directive) die in het Belgisch recht werd omgezet met de IDD-wet van 6 december 2018 en door dezelfde wet geïntegreerd werd in Deel 6 van de Wet Verzekeringen van 4 april 2014. Deze IDD-gedragsregels werden verder uitgewerkt in het KB van 18 juni 2019 inzake de goedkeuring van een gedragscode voor inducements voor verzekeringen leven en niet-leven .
Eveneens van toepassing is het KB van 20 februari 2014 tot uitvoering van art. 30ter van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten (Wet Financieel Toezicht).
Bij niet-naleving van de belangrijkste IDD-regels door de verzekeringsdistributeur geldt een weerlegbaar vermoeden van inbreuk op de gedragsregels door de verzekeringsdistributeur in het voordeel van de klant. Boek 6 van het Wetboek Economisch Recht (WER) inzake Marktpraktijken en Consumentenbescherming geldt als gemeenrecht voor de verzekeringsdistributie.
Meer informatie over de wijze waarop ons kantoor invulling geeft aan de IDD-gedragsregels inclusief een beleid voor belangenconflicten vindt U terug op onze website www.zakenkantoordeclercq.be.
De wettelijke basis voor de gedragsregels voor het verlenen van Raad over Financiële Planning is enerzijds de Wet van 25 april 2014 inzake het statuut van en het toezicht op de onafhankelijke financiële planner en inzake het verstrekken van Raad over Financiële Planning door gereglementeerde ondernemingen en anderzijds boek 6 inzake Marktpraktijken en Consumentenbescherming van het Wetboek Economisch Recht (WER).
Voor de Andere Financiële Dienstverlening is eveneens boek 6 inzake Marktpraktijken en Consumentenbescherming WER de wettelijke basis voor de toepasselijke gedragsregels.
- We gaan ervan uit dat U behoort tot de categorie van niet-professionele klanten zoals bepaald in bijlage A, I van het KB van 3 juni 2007 tot bepaling van nadere regels tot omzetting van de richtlijn betreffende markten voor financiële instrumenten. Niet-professionele klanten genieten het hoogste beschermingsniveau.
Bent U een professionele klant en wenst U niet van de hoogste bescherming te genieten dan verzoeken wij U om het hiervoor vermelde vakje aan te kruisen. Besef echter goed dan U dan van een lagere bescherming geniet.
Privacy clausule
In het kader van deze Fiche Dienstverlening verwerken wij uw persoonsgegevens voor volgende activiteiten: verzekeringsdistributie, Raad over Financiële Planning en Andere Financiële Dienstverlening en dit op basis van onze contractuele relatie. Wij verwerken enkel persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de goede uitvoering van onze contractuele relatie.
In het kader van klantenbeheer worden uw persoonsgegevens intern verwerkt en tevens meegedeeld aan derden die ons helpen bij de uitvoering van onze activiteiten.
Voor Verzekeringsdistributie zijn deze derden zowel de verzekeringsmaatschappijen waarbij U via onze bemiddeling een verzekeringspolis afsluit als het DORI-platform waarop wij uw verzekeringspolissen beheren.
Voor de Raad over Financiële Planning en de Andere Financiële Dienstverlening betreft dit het hiervoor vermelde DORI-platform en het Asset-Map platform.
Door deze Fiche Dienstverlening te ondertekenen, geeft U ons te toestemming om de relevante persoonsgegevens voor de dienstverlening te verwerken en over te dragen met het oog op de goede uitvoering van onze contractuele relatie.
Voor de activiteit van Verzekeringsdistributie, de Raad over Financiële Planning en de Andere Financiële Dienstverlening kunnen wij enkel medische of gevoelige gegevens verwerken of overdragen als U ons uitdrukkelijk uw toestemming geeft:
- Door het aankruisen van het voormelde vakje geef ik toestemming voor de verwerking/overdracht van gezondheidsgegevens en gevoelige gegevens voor het sluiten en het beheer van een verzekeringsovereenkomst of voor de uitvoering van de Overeenkomst inzake Raad over Financiële Planning of inzake Andere Financiële Dienstverlening door het aankruisen van het hiervoor vermelde vakje.
Uw persoonsgegevens worden door ons kantoor niet langer verwerkt en bewaard dan noodzakelijk is.
Conform de wet van 8 december 1992 heeft U steeds het recht op toegang tot, rechtzetting van, verzet tegen het gebruik van, een verzoek om verwijdering, beperking op overdraagbaarheid van uw persoonsgegevens. Nadere informatie over de bescherming van uw persoonsgegevens kan U verkrijgen via ons mailadres pascal@zakenkantoordeclercq.be of bij de Gegevensbeschermings- autoriteit Drukpersstraat 35,1000 Brussel www.gegevensberschermingsautoriteit.be of via mailadres contact@apd-gba.be .
Als U geen commerciële info wenst te ontvangen van ons kantoor, gelieve het vakje hieronder aan te kruisen:
- Ik wens geen commerciële informatie van het kantoor te ontvangen
Klachtenbehandeling
Ons kantoor doet haar uiterste best om U zo goed mogelijk van dienst te zijn. Voor al uw klachten en vragen over onze dienstverlening kan U in eerste instantie bij ons terecht.
Niet tevreden over onze behandeling van uw klacht dan kan U terecht bij:
- Ombudsdienst Verzekeringen te 1000 Brussel, de Meeûsquare 35 tel. 02/547 58 71, www.ombudsman-insurance.be . Het register van de verzekeringstussenpersonen wordt bijgehouden door de FSMA, te 1000 Brussel, Congresstraat 12-14, terug te vinden op www.fsma.be .
- Consumentenombudsdienst te 1000 Brussel, North Gate II, Koning Albert II- laan 8 bus 1 tel 02/702 52 00, www.consumentenombudsdienst.be (Raad over Financiële Planning en Ander Financieel Advies).
Communicatie via ons kantoor
Onze communicatie met U voeren wij in het Nederlands. Ons kantoor communiceert zo veel als mogelijk met u via elektronische weg, hiertoe zal in beginsel het e-mailadres worden gebruikt dat u ons alhier opgeeft. Voor bepaalde algemene informatieverstrekking aan onze klanten en in overeenstemming met de wettelijke bepalingen kan ook onze hierboven vermelde website worden gebruikt. Met de ondertekening van dit document stemt u in met deze wijze van communicatie en juistheid van het hierboven vermelde e-mailadres.
Informatieverstrekking via de website van ons kantoor
Overeenkomstig de wettelijke bepalingen, gebruikt ons kantoor in een aantal gevallen haar website voor bepaalde algemene informatieverstrekking aan haar klanten. Ons kantoor gaat ervan uit dat informatieverstrekking in deze vorm past in de context waarin wij met onze klanten zaken doen of gaan doen, als bewezen is dat u als klant regelmatig toegang heeft tot het internet. Het feit dat u als klant een e-mailadres opgeeft om met ons kantoor zaken te doen, geldt volgens de wet als bewijs dat u als klant regelmatig toegang heeft tot het internet.
Juiste en volledige informatieverstrekking
Voor onze dienstverlening is ons kantoor afhankelijk van de informatie die u ons verstrekt. Daarom is het belangrijk dat u als klant ons kantoor juiste en volledige informatie aanlevert bij aanvang en tijdens de looptijd van onze dienstverlening. Wanneer u ons kantoor onjuiste of onvolledige informatie bezorgt, kan ons kantoor niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen hiervan. In kader van onze dienstverlening zal ons kantoor u diverse documenten toezenden of aanreiken. Documenten die u steeds aandachtig moet doornemen en waarvoor u ons kantoor moet contacteren voor eventuele opmerkingen en/of toelichtingen. In ieder geval vraagt ons kantoor u om alle documenten steeds zelf te controleren en vast te stellen of deze opgesteld zijn in overeenstemming met uw verlangens en behoeften.
Bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme
Met de wens deel te nemen aan de strijd tegen het witwassen van geld en tegen de financiering van terrorisme en in toepassing van de wet van 1 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financieel stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme verbindt U zich ertoe de vragen te beantwoorden die ons kantoor in dit verband dient te stellen en de vereiste documenten te bezorgen op eerste aanvraag.
Confidentialiteit
Iedere partij, dit wil zeggen zowel ons kantoor als Uzelf als klant, zal geen vertrouwelijke informatie, waarover zij beschikt in het kader van de contractuele relatie, meedelen aan derde partijen behoudens wettelijke uitzondering of behoudens de voor de goede uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke informatie.