IDD-Gedragsregels
De gedragsregels “IDD”
Sinds 28 december 2018 zijn de nieuwe gedragsregels van de Insurance Distribution Directive (IDD) van toepassing op de verzekeringsdistributie. Deze IDD-regeling vervangt de vroegere AssurMifid-regels.
Ons kantoor is gebonden door deze IDD-gedragsregels en dient in dit kader de hieronder vermelde informatie mee te delen.
Wie zijn wij?
Zakenkantoor Pascal Declercq BV
Spoorwegstraat 54, 8930 Lauwe
Telefoon: 056/42.31.11
E-mail: pascal@zakenkantoordeclercq.be
Website: www.zakenkantoordeclercq.be
Erkenningsnummer FSMA: 0476.402.929
Ondernemingsnummer: 0476.402.929
RPR: Gent, afdeling Kortrijk
Wij zijn ingeschreven als distributeur van verzekeringen onder ons ondernemingsnummer 0476.402.929 in het register van verzekeringstussenpersonen, bijgehouden door de FSMA, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel. U kunt onze gegevens dan ook terugvinden op de website van de FSMA op www.fsma.be.
Wij bezitten geen rechtstreekse of onrechtstreekse deelneming van 10% of meer van de stemrechten of van het kapitaal van een bepaalde verzekeringsonderneming. Evenmin bezit geen enkele verzekeringsonderneming of haar moedermaatschappij rechtstreeks of onrechtstreeks 10% op meer van de stemrechten of van het vermogen van onze vennootschap Zakenkantoor Pascal Declercq BV.
U kunt met ons kantoor communiceren via de telefoon, per mail, via uw klantenzone en op onze website.
Voor al uw vragen en problemen kunt u in eerste instantie terecht in ons kantoor.
Klachten kunnen ook ingediend worden bij de Ombudsdienst Verzekeringen VZW in 1000 Brussel, de Meeûssquare 35, tel. 02 547 58 71 – fax 02 547 59 75 – info@ombudsman-insurance.be, https://www.ombudsman-insurance.be/nl
De door ons kantoor voorgestelde producten en diensten.
Informatie over het begrip verzekeringsdistributie
Zakenkantoor Pascal Declercq BV biedt diensten van verzekeringsdistributie aan.
Als diensten van verzekeringsdistributie worden beschouwd één of meerdere van de volgende diensten, wanneer zij één of meerdere verzekeringsovereenkomst(en) betreffen:
- Het verlenen van advies;
- Het voorstellen of aanbieden ervan;
- Het verrichten van ander voorbereidend werk tot het sluiten ervan;
- Het sluiten zelf;
- Het assisteren bij het beheer;
- Het assisteren bij de uitvoering van de verzekeringsovereenkomsten, in het bijzonder bij een schadegeval.
U kan bij ons terecht voor de volgende verzekeringen :
- Levensverzekeringen niet verbonden met beleggingsfondsen, met uitzondering van bruidsschat- en geboorteverzekeringen (Tak21);
- Levens- bruidsschat- en geboorteverzekeringen in verband met beleggingsfondsen (Tak23);
- Kapitalisatieverrichtingen (Tak26)
Voor een uitleg in mensentaal over de aard en risico’s van Tak21 en Tak 23 -verzekeringsproducten en ter bevordering van de financiële vorming van de klant verwijzen wij graag door naar Wikifin.be via de hierna vermelde linken: tak 21 en tak 23.
Hoewel een tak 26-product krachtens de Verzekeringswet van 4 april 2014 een levensverzekering is, heeft het weinig weg van een traditionele levensverzekering. Er is geen verzekerde en geen begunstigde bij overlijden en/of bij leven. Het is in feite een kapitalisatiecontract. Ook bedrijven en verenigingen kunnen intekenen op een tak 26-polis.
Duurzaamheid
Op dit moment integreren wij zo goed als mogelijk de duurzaamheidsrisico’s in ons advies inzake verzekeringen met beleggingscomponent. De duurzaamheidsrisico’s zijn alle gebeurtenissen of omstandigheden op ecologisch, sociaal of governancegebied die, indien ze zich voordoen, een werkelijk of mogelijk wezenlijk negatief effect op de waarde van de belegging kunnen veroorzaken. Wij houden rekening met deze duurzaamheidsrisico’s in die zin dat wij de informatie van de verzekeringsmaatschappij in dat verband ter beschikking stellen van de klant.
We houden in ons advies betreffende verzekeringen met beleggingscomponent geen rekening met de ongunstige effecten van beleggingsbeslissingen op duurzaamheidsfactoren. De duurzaamheidsfactoren zijn ecologische, sociale en werkgelegenheidszaken, de eerbiediging van de mensenrechten, de bestrijding van corruptie en van omkoping. Reden hiervoor is dat we nog niet over de nodige informatie kunnen beschikken nu de wetgeving terzake nog niet volledig is uitgerold.
In ons vergoedingsbeleid wordt geen vergoeding toegekend die een belangrijk negatief effect heeft op duurzaamheidsrisico’s.
Onze vergoedingen
Voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming. Deze vergoeding maakt deel uit van de premie die u als klant betaalt. Daarnaast kunnen wij van de verzekeringsonderneming een portefeuille-vergoeding krijgen (i.c. een beheervergoeding op de reserve van de portefeuille) al dan niet in combinatie met een aanbrengvergoeding. Het is ook mogelijk dat wij voor onze diensten van verzekeringsdistributie een vergoeding van U als klant ontvangen. Voor bijkomende inlichtingen of vragen kan U terecht in ons kantoor of via het mailadres pascal@zakenkantoordeclercq.be.
Ons belangenconflictenbeleid
1. Wetgevend kader
Sinds 28 december 2018 zijn de IDD-gedragsregels van toepassing inclusief de regels inzake het beheer van belangenconflicten.
De basis gedragsregel voor verzekeringsdistributie is met de invoering van de IDD-wet niet gewijzigd ten opzichte van de vroegere AssurMifid-reglementering.
Een verzekeringsdistributeur moet zich altijd op een loyale, billijke en professionele wijze inzetten voor de belangen van zijn klant en moet hierbij alle relevante informatie geven die correct, duidelijk en niet misleidend is.
Niet naleving van deze basis IDD-gedragsregel wordt gesanctioneerd door art. 30 ter van de Wet Financieel Toezicht van 2 augustus 2002. Bij schending van deze basis gedragsregel wordt wettelijk vermoed dat de verzekeringsdistributeur de klant aangezet heeft om de verzekeringsovereenkomst af te sluiten tenzij de verzekeringsdistributeur kan bewijzen dat er geen relatie tussen beide bestaat.
Naast de wettelijke voorwaarden voor verzekeringen met een beleggingscomponent moet elke verzekeringsdistributeur ( verzekeringsonderneming of verzekeringstussenpersoon) sinds 1 juli 2019 ook voldoen aan de gedragscode van de Belgische verzekeringssector over inducements. Deze sectorcode is van toepassing op alle verzekeringsovereenkomsten met uitzondering van de pensioenverzekeringen van de tweede pijler en slaat op alle commissies, provisie en niet-geldelijke vergoedingen in verband met de distributie van deze verzekeringsovereenkomsten.
In aanvulling op deze basis IDD-gedragsregels dient de verzekeringsdistributeur een beleid op te stellen voor het beheren van belangenconflicten bij het verlenen van diensten van verzekeringsdistributie en dit beleid toe te passen. Hieronder vindt U de verkorte versie van ons beleid met betrekking tot belangenconflicten. U heeft het recht om een kopie op te vragen van het volledige belangenconflictbeleid. U kan ons bereiken op het volgend mailadres pascal@zakenkantoordeclercq.be.
2. Welke belangenconflicten?
Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor in een eerste fase de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd.
Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen (1) ons kantoor en haar verbonden personen en een klant of (2) tussen meerdere klanten onderling. Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van ons kantoor.
Bij de beoordeling naar mogelijke belangenconflicten heeft ons kantoor de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de klant worden geschaad. Het gaat concreet om situaties waarbij:
- winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt;
- ons kantoor een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie;
- ons kantoor een financiële drijfveer heeft om andere cliënten te laten voorgaan of anders te behandelen;
- hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend;
- ons kantoor een vergoeding ontvangt van een andere persoon dan de cliënt voor de geleverde diensten van verzekeringsdistributie.
3. Welke maatregelen neemt ons kantoor?
Ons kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de klant primeert. Het gaat onder meer om:
- Een gepaste interne organisatie;
- Een aangepast verloningsbeleid voor de met ons kantoor verbonden personen;
- Een beleid dat erop toeziet dat de verbonden personen enkel bemiddelen m.b.t. verzekeringsovereenkomsten waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en in staat zijn om aan de cliënten toe te lichten.
- Een beleid dat ons het recht voorbehoudt om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de klant;
- Een beleid inzake het ontvangen van voordelen;
- Een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden personen verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is.
Indien noodzakelijk zal het beleid inzake belangenconflicten van ons kantoor aangepast en/of geactualiseerd worden.
4. Wat is de procedure?

5. Specifieke transparantie
Wanneer in een concrete situatie onze maatregelen onvoldoende garantie zouden kunnen bieden, zal u geïnformeerd worden door ons kantoor over de algemene aard en/of de bronnen van het belangenconflict, zodat u een weloverwogen beslissing kan nemen. U kan steeds met ons contact op nemen voor meer informatie.